Lijtweg online

Huishoudelijk reglement

Vereniging van Eigenaars
Lijtweg / Aert van Neslaan I t/m IV te Oegstgeest

Versie september 2004, vastgesteld in de algemene ledenvergadering d.d. 21 november 2005 van VvE Lijtweg 4-1208

De originele documenten zijn als PDF te downloaden: 112kB81kB.

Inleiding

Het huishoudelijk reglement is een praktische aanvulling op en nadere uitwerking van de betreffende bepalingen in het Burgerlijk Wetboek (boek 5), akte van splitsing en reglement van de in aanhef genoemde Verenigingen van Eigenaars.

Het huishoudelijk reglement is om vooral in praktische zin de gemeenschappelijke belangen van de eigenaars en gebruikers te behartigen. Dit niet alleen technisch, administratief en financieel, maar ook wat betreft de kwaliteit van bewoning en aanzien van het complex, opdat daarmee een optimaal woongenot voor een ieder kan worden gewaarborgd.

  1. Algemeen

    1. De Vereniging voert het beheer over en draagt zorg voor het onderhoud van de gemeenschappelijke gedeelten en de gemeenschappelijke zaken. De vergadering beslist over het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken.
    2. Onder eigenaar wordt verstaan de gerechtigde tot een appartementsrecht, als bedoeld in artikel 5:106 vierde lid van het Burgerlijk Wetboek.
    3. Onder gebruiker wordt verstaan degene die het gebruik van een appartementsrecht heeft, als bedoeld in artikel 5:120 van het Burgerlijk Wetboek. Onder deze groep worden ook alle huurders van appartementen in dit complex begrepen.
    4. Onder de term vergadering wordt verstaan de algemene ledenvergadering van de Vereniging van Eigenaars.
    5. Onder de term bestuurder wordt verstaan de instantie die in opdracht van de Vereniging van Eigenaars belast is met de uitvoering van de door de algemene ledenvergadering genomen besluiten.
    6. Onder gemeenschappelijke gedeelten worden verstaan die gedeelten van het gebouw, alsmede de daarbij behorende grond, die blijkens de akte van splitsing niet bestemd zijn of worden om als afzonderlijk geheel te worden gebruikt.
    7. Uitsluitend de bestuurder of gerechtigden die door deze als zodanig zijn aangewezen, kunnen opdrachten verstrekken verband houdende met het onderhoud van de gebouwen en de daarbij behorende grond.
    8. Werkzaamheden aan en/of veranderingen van de installaties ten algemene nutte mogen uitsluitend geschieden in opdracht van het bestuur en/of de bestuurder/administrateur.
    9. Bij afwezigheid langer dan een maand verdient het aanbeveling dat een eigenaar in eerste instantie aan de huismeester en bij diens afwezigheid aan de bestuurder schriftelijk het tijdelijke adres meedeelt en daarbij tevens opgeeft wie aangewezen is om, indien zulks noodzakelijk zou zijn, zich toegang tot het appartement te verschaffen (bijv. bij bevriezing, brand, lekkage). Hierdoor heeft de bestuurder enig zicht op welke woningen gedurende langere tijd niet in gebruik zijn. Dit kan van belang zijn bij ongerustheid over het geruime tijd niet zien van bewoners van de desbetreffende woning. Daarnaast kan dit van belang zijn bij de planning van bepaalde uit te voeren werkzaamheden, bijv. schilderwerk waarvoor de ramen open moeten, enz.
    10. Naast de regels zoals die in het huishoudelijk reglement en het reglement van splitsing gesteld zijn, gelden uiteraard ook de regels zoals die door de landelijke of gemeentelijke overheid gegeven zijn in de wetgeving, zoals het bouwbesluit, gemeentelijke verordeningen, etc.
    11. De maandelijkse VvE bijdrage is bij vooruitbetaling verschuldigd en dient derhalve op de 1e van iedere maand ontvangen te zijn.
  2. Toegang en orde

    1. De gebouwen zijn uitsluitend toegankelijk voor eigenaars, gebruikers, hun gasten, onderhoudspersoneel en leveranciers. Bij het in en uitgaan van de gebouwen behoren de deuren gesloten te worden.
    2. Ten behoeve van de veiligheid van de bewoners van het complex mag de toegangsdeur van de hal alleen geopend worden voor eigen bezoek. De eigenaren en gebruikers dienen zich hiervan te overtuigen alvorens zij, met de intercom, de deur openen. Ook het mee naar binnen laten lopen van derde(n) (onbekende(n)) via een ingang is niet toegestaan.
    3. De in- en uitgangen van het gebouw dienen altijd en onder alle omstandigheden vrijgehouden te worden.
    4. Iedere eigenaar en gebruiker is gehouden zorg te dragen voor de orde en netheid in en om het gebouw.
    5. De eigenaars en gebruikers zijn over en weer verplicht elkaar niet te hinderen en dienen de medebewoners, hun gezinnen en bezoekers ongestoord gebruik te laten maken van de gemeenschappelijke toe- en opgangen naar de woningen.
  3. Overlast

    1. Het is niet toegestaan om, zowel in de privé- als in de gemeenschappelijke gedeelten, overlast in welke vorm dan ook, anders dan in noodgevallen (zie artikel 3.3), te veroorzaken.
    2. Het opslaan van huisvuil en andere mogelijk geur- c.q. stankverspreidende zaken op de balkons, terrassen of in de bergingen mag slechts in afgesloten zakken of containers plaatsvinden.
    3. Noodzakelijke werkzaamheden die geluidshinder veroorzaken, zoals boren, zagen, schuren, timmeren, kloppen, etc. dienen van maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 21.00 uur te worden uitgevoerd, op zaterdag tussen 10.00 en 18.00 uur, maar niet op zon- en erkende feestdagen.
  4. Energie

    Het is verboden voor privé-gebruik energie (elektra, gas of water) te betrekken van de gemeenschappelijke energievoorzieningen.

  5. Huisdieren

    1. De eigenaars en gebruikers zijn verplicht te voorkomen dat hun huisdieren schade veroorzaken aan het gebouw of schade berokkenen en/of overlast bezorgen aan personen die zich in het gebouw of op het omliggende terrein bevinden.
    2. Mocht door deze huisdieren verontreiniging in de gemeenschappelijke ruimten plaatsvinden, dan is de eigenaar van het desbetreffende dier verplicht de verontreiniging onmiddellijk te verwijderen. Overigens geldt hierbij hetzelfde als hierna bepaald onder artikel 6.7.
    3. In de gemeenschappelijke gedeelten dienen huisdieren aangelijnd c.q. gekooid te zijn.
  6. Gebruik gemeenschappelijke ruimten

    1. Het is verboden voorwerpen van welke aard dan ook (bijv. fietsen, bromfietsen, boodschappenwagentjes, vuilcontainers, oud papier, etc.) te plaatsen op andere dan daarvoor specifiek bestemde gedeelten. Voor goed verzorgde planten kan een uitzondering worden gemaakt mits een vluchtweg van tenminste 1 meter wordt vrijgelaten.
    2. Iedere eigenaar en gebruiker is tegenover de andere eigenaars en gebruikers aansprakelijk voor de schade toegebracht aan de gemeenschappelijke gedeelten en/of gemeenschappelijke zaken voor zover deze schade veroorzaakt is door haarzelf of hemzelf, haar/zijn huisgenoten of bezoek danwel derden die de eigenaar en/of gebruiker ten dienste zijn.
    3. Het is in de gemeenschappelijke ruimten niet toegestaan werkzaamheden te verrichten, welke vervuiling, stank of overlast kunnen veroorzaken.
    4. Het is verboden overbodig reclamemateriaal, kranten e.d. achter te laten in de gemeenschappelijke gedeelten. In iedere containerruimte bevindt zich een papiercontainer.
    5. Het is in het hele gebouw niet toegestaan reclame-aanduidingen, aanplakbiljetten, stickers e.d. aan te brengen. Uitgezonderd zijn in privé-gedeelten aangebrachte TE KOOP-aanduidingen voor de periode dat het desbetreffende privé-gedeelte voor verkoop wordt aangeboden, de zogenaamde JA/NEE-stickers op de brievenbussen, alsmede reclame voor niet commerciële doeleinden in privé-gedeelten en via de huismeester in de mededelingenkasten.
    6. Het is niet toegestaan andere dan door de ledenvergadering vastgestelde naambordjes op de brievenbussen aan te brengen. De bestelling resp. plaatsing van de naamplaatjes geschiedt uit oogpunt van uniformiteit door de bestuurder resp. de huismeester. De kosten van de naamplaatjes zijn voor rekening van de Vereniging.
    7. De eigenaars en gebruikers dienen zich te onthouden van het bevuilen van de gemeenschappelijke gedeelten. Indien zulks toch geschiedt, dient de vervuiler zorg te dragen voor de reiniging of de reiniging op zijn kosten te laten plaatsvinden. Indien de vervuiler hieraan binnen 24 uur niet voldoet, kan de bestuurder hiertoe aan derden opdracht geven, waarbij de kosten op de vervuiler zullen worden verhaald.
    8. Het plaatsen van zonneschermen en/of windschermen is toegestaan na schriftelijke goedkeuring van de vergadering. Deze toestemming dient bij de bestuurder van de Vereniging van Eigenaars te worden aangevraagd. Aan een eventuele toestemming kunnen voorschriften omtrent constructie, kleur, vormgeving, het aanbrengen en de wijze van onderhoud worden verbonden.
    9. Het betreden van het dak is uitsluitend voorbehouden aan het/de bestuur(der), leden van de technische commissie en hiertoe aangetrokken onderhoudsbedrijven.
    10. Het is niet toegestaan in het gebouw of op het omliggende terrein openbare verkopingen te houden.
    11. In alle liften, galerijen, gangen e.d. geldt een rookverbod.
  7. Gebruik fietsenstalling

    1. Stalling is voor eigen risico.
    2. Er mogen alleen fietsen en brommers gestald worden.

      In verband met vervuiling en brandgevaar, dienen de eigenaars/gebruikers van brommers zich ervan te vergewissen dat de brommers geen olie en/of brandstof lekken.

    3. Niet meer gebruikte fietsen en brommers dienen door de eigenaar van de fiets of brommer zelf verwijderd te worden. Indien de eigenaar hieraan geen gevolg geeft, wordt de fiets of brommer zonder pardon door de huismeester verwijderd. De daaraan verbonden kosten zullen op de eigenaar worden verhaald.
    4. Na het verlaten van de fietsenstalling dient de deur op slot gedaan te worden
  8. Stalling van motoren

    1. In verband met brandgevaar en vervuiling is het niet toegestaan om motoren in zowel de privé-gedeelten, als in de gemeenschappelijke ruimten te stallen.
    2. De huismeester c.q. bestuurder is gerechtigd motoren bij overtreding te (laten) verwijderen op kosten van de overtreder.
    3. Alle schade die ontstaat of is ontstaan door overtreding van dit artikel zal worden verhaald op de eigenaar van de desbetreffende motor(en).
  9. Gebruik van de lift

    Na het gebruik dienen de deuren te worden gesloten aangezien anders de lift vast komt te staan.

    Tijdens het gebruik dient men niet tegen de schuifdeuren (voor zover aanwezig) te leunen aangezien er anders een defect kan ontstaan.

    De wanden en zeker de knoppen van de lift zijn kwetsbaar. Men dient er daarom op te letten dat b.v. bij verhuizing of het meenemen van winkelwagentjes, wanden en knoppen niet worden beschadigd.

  10. Gebruik privé-gedeelten

    1. De vloerbedekking van de privé-gedeelten dient van een zodanige samenstelling te zijn dat contactgeluiden zoveel mogelijk worden tegengegaan en geen onredelijke hinder kan ontstaan voor de overige eigenaars en/of gebruikers. Door de VvE zijn regels opgesteld. De eigenaren dienen te allen tijde toestemming tot het leggen van harde vloerbedekking aan de bestuurder te vragen.
    2. Het is niet toegestaan afzuig- of wasemkappen die voorzien zijn van een motor, alsmede (keuken) ventilatoren en wasdrogers aan te sluiten op het centrale ventilatiesysteem en de daarbij behorende kanalen. Het aanbrengen van ventilatiegaten in de gevel is toegestaan mits gebruik wordt gemaakt van een RVS of aluminium rooster met maximale afmetingen van 15 × 15 cm en in kleur gelakt van de gevelsteen.

      NB: rookgasafvoeren op de galerijen zijn niet toegestaan.

    3. In verband met vervuiling door vogels en het aantrekken van ratten en ander ongedierte is het voederen van dieren, en het weggooien van etensresten, op en vanaf balkons, terrassen en vanuit de ramen niet toegestaan.
    4. De eigenaar en gebruiker is verplicht het plaatsen van steigerwerk ten behoeve van bijv. reiniging en onderhoud van gevels en ruiten toe te staan.
    5. Het is verboden de privé-gedeelten te gebruiken voor het opslaan van gevaarlijke stoffen (bijvoorbeeld butagasflessen) of daarin bezigheden uit te oefenen welke hinder of gevaar voor de andere eigenaars en/of gebruikers kunnen veroorzaken.
    6. Wasgoed dient zoveel mogelijk onzichtbaar van de openbare weg te worden opgehangen en niet buiten de balkons of uit de ramen. Het is verboden druipend wasgoed aan de balkons te hangen.
    7. Vanwege het risico van vallen en wateroverlast bij het begieten, is het niet toegestaan bloembakken aan de buitenzijde van de balkons, ramen of de dakterrassen aan te brengen.
    8. Het is verboden kleden, lopers, bezems en dergelijke buiten de balkons dan wel in de gemeenschappelijke gedeelten schoon te maken/te kloppen.
    9. Het plaatsen van (schotel)antennes is niet toegestaan behoudens hiertoe toestemming van de ledenvergadering is verkregen. Een schriftelijk verzoek om toestemming dient te worden gericht aan de bestuurder van de Vereniging van Eigenaars.
    10. In verband met brandgevaar en overlast is het niet toestaan om op de balkons te barbecuen.
  11. Binnenzijde appartement

    1. Het is de gebruikers niet toegestaan zonder toestemming van de vergadering enigerlei verandering aan de in het privé-gedeelte aanwezige gemeenschappelijke voorzieningen aan te brengen, noch zelfstandig opdrachten te geven tot reparaties daaraan, tenzij calamiteiten dit vereisen. In dit geval moet de bestuurder daar onmiddellijk van in kennis gesteld worden.
    2. Het herstel van storingen aan gemeenschappelijke voorzieningen, veroorzaakt door werkzaamheden in het privé-gedeelte, zijn voor rekening van de gebruiker van het desbetreffende appartement
    3. Eigenaars en gebruikers zijn verplicht onderhoudspersoneel toe te laten tot het privé-gedeelte voor reparaties aan de gemeenschappelijke voorzieningen.
    4. Het is verboden in de vloer te boren en/of te spijkeren.
  12. Buitenzijde appartement

    1. Voor zover van toepassing dient het buitenverfwerk aan de tot het privé-gedeelte te rekenen raam- en deurkozijn te geschieden volgens de in de ledenvergadering vastgestelde kleur(en). Hetzelfde geldt voor de kleur van de zijde van de particuliere voordeur, die naar het gemeenschappelijke gedeelte is gekeerd.
    2. Op het balkon mogen kasten en andere voorwerpen worden geplaatst, opgehangen of aangebracht mits deze niet storend zijn voor het uiterlijk aanzien van het gebouw.
  13. Riolering

    Het is niet toegestaan bakvet, olie, bouwmaterialen, aquariumzand, kattenbakkorrels, damesverband en dergelijke via het toilet, de gootsteen of andere afvoerpijpen te lozen.

  14. Afvalbehandeling

    1. Er wordt verwezen naar de regels die de gemeente hiervoor heeft opgesteld (zie Afvalwijzer van de gemeente). GFT afval dient gedeponeerd te worden in de GFT containers, die staan opgesteld naast iedere entree.
    2. Het aanbieden van grofvuil dient te geschieden conform de daarvoor door de gemeente opgestelde richtlijnen en/of in overleg met de huismeester.
  15. Gebruik stortkoker

    1. Het storten van los afval is niet toegestaan, evenmin als het plaatsen van afval bij de stortkoker
    2. Gebruik altijd kleine zakjes. De gebruikelijke grote vuilniszakken zijn te groot en kunnen daardoor de stortkoker verstoppen. Ontstopping brengt hoge kosten met zich mee die zullen worden verhaald op de veroorzaker.
    3. In verband met geluidsoverlast is het niet toegestaan om tussen 22.00 en 08.00 uur afval in de stortkoker te deponeren.
  16. Slotbepaling

    In alle gevallen waarin dit huishoudelijk reglement of het reglement van splitsing niet voorziet, beslist de ledenvergadering van de vereniging.